keskiviikko 11. syyskuuta 2013

Tiibetiläinen jooga

Näin iän karttuessa pikkuhiljaa olen huomannut sellaisen asian, että olen tullut huomattavasti herkemmäksi siitä, mitä ruokaa suuhuni laitan, mitä päälleni puen ja miten liikun. Vääränlainen ruoka laittaa vatsan helpommin sekaisin, kuin aikaisemmin, vaatteet ja varsinkin niissä olevat pesumerkit hiertävät ihoa enemmän, kuin laki sallii, saippuat, shamppot ja muut pesuaineet saavat ihon ruvelle, kofeiini saa kädet vapisemaan ja aivot ylikierroksille sekä parkkihapot vatsan sekaisin, ellei ruoka ole sitä jo ennättänyt tekemään. Yölliset äänet kuuluvat puolestaan voimakkaammin ja jokainen solu tuntuu olevan herkempi vastaanottamaan kaikkia universumin tarjoamia ärsykkeitä. Aikaisemmin hyvät unenlahjani ovat olleet jo vuosikausia pelkkä muisto. Enää en pysty nukkumaan ihan missä vain ja milloin vain. Reppuselkä-akuankkamatkailu teltan kanssa ei valitettavasti enää taitaisi onnistua, ja hotellilekin alkaa ilmestyä vaikka jos jonkinmoisia vaatimuksia.

Olen ollut aina huonovatsainen ja turistiripuli on ollut Aku Ankka-matkaoilla aina matkakaverina. Joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta yleensä aina jossakin muodossa. Aikaisemmin en vain ole sen kummemmin siitä välittänyt niin kauan, kuin pysyin vähänkään jaloillani. Nykyisin sen sijaan olen alkanut katsoa huomattavasti tarkemmin ruuan laatua, ja siirtynyt kohti puhtaampa ruokaa ilman kemiallisia lisäaineita, kuten natriumglutamaatti, väriaineet ja ties mitkä muut e-koodien mustalla listalla olevat tuotteet. Sielu ja kroppa ohjaavat automaattisesti tuohon suuntaan.

Ja mielestäni voin aina silloin selvästi paremmin, kun olen ollut tarkkana ruokani suhteen.

Vanhemmiten on alkanut tulla myös kaikenlaisia kolotuksia sinne sun tänne. Välillä selkä on ihan jumissa, välillä migreeni saa pahalle tuulelle aiheuttaen voimakasta kipua, johon eivät edes lääkkeet pure, välillä se-ja-tämä lihas on jostakin kohtaa jumissa. Tai useammassa kohtaa yhtäaikaa ja ilman sen suurempaa syytä.

Niinpä olenkin alkanut etsiä vaihtoehtoisia hoitomuotoja ja helpotusta kipuihin ja kolotuksiin. Kun näin työpaikallani ilmoituksen tiibetiläisestä hoitojoogasta/parantavasta joogasta, kuulin heti hiljaisen äänen mielessäni kutsuvan minua sinne.

Aasialaisien kulttuurien lääkintään ja hoitomuotoihin kuuluu hyvin voimakkaasti ennaltaehkäisevä, kokonaisvaltainen hoito. Ei hoideta pelkästään sairauksia, vaan paremminkin keskitytään ennaltaehkäisemään niitä ennen, kuin ovat pässeet niskan päälle.Ei hoideta pelkästään yhtä kohtaa, vaan kokonaisuutta. Yksi asia kun johtaa klassisesti toiseen. Aivan kuten vanhassa autossa: kun yksi kohta krakaa, löytyy ongelmia pian kaikkialta muualtakin.

Hoitoihin ja ennaltaehkäisyyn kuuluu voimakkaasti myös ajattelu siitä, että suuri joukko sairauksista johtuu stressistä, elimistön epätasapainosta, siitä, että kehoa ja mieltä ei hoideta kokonaisvaltaisesti ja yhdessä, vaan pelkästään toista tai kumpaakin erikseen. Länsimaissa hoidetaan usein oireita jättämättä oireiden perimmäinen syy huomiotta. Keho ja mieli ovat kuitenkin yksi ja yhteydessä toisiinsa, ja kumpikin vaikuttaa läheisesti toisen toimintaan.

Aasialisiin hoitoihin, kuten akupunktuuriin, shiatsuun ja reikiin kuuluu myös oppi meridiaaneista, eli kehon läpi kulkevista enegiaradoista, joita hoidoilla avataan.

Tiibetilaäinen Lu Jong - jooga perustuu vanhoihin tiibetiläisiin lääkintätaitoihin, joita valui vähitellen länteen Kiinan marssittua Tiibetiin ja osan kansasta paettua miehityksen alta. Jooga ei muistuta hirveän paljon intialaisia sukulaisiaan, ja esimerkiksi kun Vinyasassa ja Astangassa pyritään vähitellen haastamaan itseään isompiin suorituksiin, venytyksíin ja tasapainoiluihin, niin Lu Jongissa neuvotaan tekemään käännöt ja väännöt vain siihen asti, kuin itsestä tuntuu hyvälle. Lu Jongin perusta on viiden elementin liikkeet, jotka aktivoivat elimistön omaa parantumismekanismia, vapauttavat negatiivisista tunteista ja niiden aiheuttamista vaivoista (selkä- ja hartiavaivat, päänsärky) ja kohottavat elimistön energiatasoa.

Liikkeet ovat yksinkertaisia ja melko helppoja, mutta vartaloa käännetään melkoisen voimakkaisiin kiertoihin, joilla avataan meridiaanien tukoksia. Viiden perusliikkeen lisäksi erilaisille vaivoille löytyy oma vääntönsä. Jokaisen liikkeen välissä hengitetään kolme kertaa syvään sisään ja ulos ja päästetään huonot ilmat ja energia ulos ja hyvät sisään.

Eilen teimme perusliikkeiden lisäksi päänsärkyä helpottava liike, vatsan toimintaa parantava liike, kasvoja rentouttava liike silmiä pyörittämällä sekä alaselkää rentouttavia liikkeitä. Lopuksi teimme vielä mielikuvameditaation, jolla päästettiin huonot energiat kehomaljasta ulos ja tankattiin hyvät valoenergiat sisään.

Koska itselläni ei eilen yllättävästi ollut minkään näköistä vaivaa, en päässyt kokemaan parantavia voimia. Sen sijaan olin ilmeisesti avannut jonkun unisolmun auki, sillä pitkästä aikaa yöni koostui melkoisen villeistä filmeistä, joita en kylläkään enää muista sen tarkemmin. Aamulla heräsin melkein kuin olisin nukahtamislääketokkurassa, ja päätä alkoi jomottamaan seminaarissa, johon työni vuoksi jouduin osallistumaan.

No ihan piruuttani päätin sitten kokeilla päänsäryn poistamiseen oppimaani pääkopan hieronta- ja kääntöliikettä.

10 minuutin päästä särky oli poissa. Phuiii- kadonnut taivaan tuulin.

En tiedä, oliko kysymyksessä plasebo-efekti, vai oikea meridiaaneihin perustuva vaikutus, mutta pääasia oli se, että kipu oli poissa, eikä palannut uudelleen päivän aikana. Sen lisäksi olen juossut vessassa normaalia enemmän, ja varsinkin nesteet tuntuvat liikkuvan ihan kiitettävää vauhtia.

Käyn varmasti vieä toistekin... etten jopa alkaisi ihan säännölliseksi kanta-asiakkaaksi. Sen lisäksi aion ihan mielenkiinnosta käydä kokeilemssa tiibetiläistä meditaatiota ja vertalla sitä zeniläiseen vastaavaan. Tiibetiläinen ja japanilainen buddhalaisuus meditaatioineen kun eroavat opeiltaan jonkin verran toisistaan.

Lisätietoa Lu Jongista englanniksi ja parilla muulla kielellä löytyy tästä klikkaamalla.

Ei kommentteja: